Der var stort set fuldt hus, da vi i aftes holdt arrangementet “Hvordan kommer vi i avisen?”. Efter en start med LAG Slagelse som “opvarmningsband”, var vi vidne til et forrygende oplæg af redaktør Søren Øhlers fra Sjællandske. Som Søren sagde: “Vi vil gerne skrive om dem, der gør en forskel for vores lokalsamfund”. Så her er nogle af hans fantastiske tips til at få en pressemeddelelse helt “i mål”:
– nyheden skal være relevant for flere – en god historie
– øv dig i at pitche – fortæl om din idé på 10 sek. Der må gerne være noget på spil
-tænk “Har du hørt at…” når du skriver
-giv noget af dig selv og “sæt ansigt på”, så man kommer tæt på og bliver grebet af nyheden/historien
-vær ikke beskeden, men lyv heller ikke om fakta (f.eks. deltagerantal)
– det nyeste, spændende og fakta i toppen
– dato for arrangement i toppen (og i god tid inden!)
-drømmer du om at få en nyhed i Ugeavisen onsdag skal du sende din pressemeddelelse allersenest fredag morgen
– hav tillid til journalisten og til at han/hun finder den rette vinkel
-send altid billeder med. I god opløsning og med ansigter på. gerne med det, som historien handler om, som baggrund. Skriv hvem der er på billedet.
-overvej om du har en nyhed der passer ind i “Tre tips til din weekend”
-vær vedholdende og følg op (på den pæne måde ). De modtager rigtig mange henvendelser på redaktionen og har som regel rigtig travlt
Vi glæder os til at få endnu flere gode historier frem i lyset. Sæt i gang!
Her finder du Sørens oplæg. Vær dog opmærksom på, at der med mange af de gode pointer fulgte en forklaring, og at det skal ses i en kontekst.