Sådan øger du dine chancer for at komme i avisen…

Der var stort set fuldt hus, da vi i aftes holdt arrangementet “Hvordan kommer vi i avisen?”. Efter en start med LAG Slagelse som “opvarmningsband”, var vi vidne til et forrygende oplæg af redaktør Søren Øhlers fra Sjællandske. Som Søren sagde: “Vi vil gerne skrive om dem, der gør en forskel for vores lokalsamfund”. Så her er nogle af hans fantastiske tips til at få en pressemeddelelse helt “i mål”:
– nyheden skal være relevant for flere – en god historie
– øv dig i at pitche – fortæl om din idé på 10 sek. Der må gerne være noget på spil
-tænk “Har du hørt at…” når du skriver
-giv noget af dig selv og “sæt ansigt på”, så man kommer tæt på og bliver grebet af nyheden/historien
-vær ikke beskeden, men lyv heller ikke om fakta (f.eks. deltagerantal)
– det nyeste, spændende og fakta i toppen
– dato for arrangement i toppen (og i god tid inden!)
-drømmer du om at få en nyhed i Ugeavisen onsdag skal du sende din pressemeddelelse allersenest fredag morgen
– hav tillid til journalisten og til at han/hun finder den rette vinkel
-send altid billeder med. I god opløsning og med ansigter på. gerne med det, som historien handler om, som baggrund. Skriv hvem der er på billedet.
-overvej om du har en nyhed der passer ind i “Tre tips til din weekend”
-vær vedholdende og følg op (på den pæne måde 🙂 ). De modtager rigtig mange henvendelser på redaktionen og har som regel rigtig travlt
Vi glæder os til at få endnu flere gode historier frem i lyset. Sæt i gang!
Her finder du Sørens oplæg. Vær dog opmærksom på, at der med mange af de gode pointer fulgte en forklaring, og at det skal ses i en kontekst.